Розвиток мовлення у близнюків

Розглянемо можливі проблеми в мовному розвитку, причини затримки мови і шляхи вирішення тихий проблем.

1. Близнюки пізніше починають говорити, ніж поодиноко народжені діти. Якщо у близнюків перше слово вимовляється найчастіше в період від 1.5 до 2 років, а то і після 2 років, то звичайні дітки починають говорити перші слова ще в годик. Причина такої затримки має 2 сторони. По-перше, близнюки часто народжуються недоношеними, з недостатньою вагою, а це, як відомо, викликає відставання від однолітків у розвитку. По-друге, вже в 9-10 місяців двійнята починають активно спілкуватися і грати один з одним, що підштовхує їх до створення своєї тільки їм зрозумілою мови і жестів. Малюки розуміють одного ідеально, і тому у них немає стимулу, почати говорити, щоб їх розумів ще хтось. Це явище називається кріптофазія. До всього іншого батьків порою настільки розчулює такий спосіб спілкування дітей, що вони самі переймають з нього багато жести і звуки. Але це в корені неправильно! Виправити ситуацію допоможе індивідуальне спілкування з кожною дитиною, введення дітей у колектив, де малюки будуть розуміти, що потрібно спілкуватися промовою, а не тільки жестами. Добре б частіше розділяти дітей. Ходити з ними порізно на прогулянку, брати по черзі до бабусі, можна розділити обов'язки з виховання малюків (один — мамі, інший — татові). Часто затримка в розвитку мови може бути пов'язана і з браком уваги з боку дорослих, ясна річ, що мама близнюків завантажена подвійно. Тому просите рідних допомогти по будинку або прийти в гості поспілкуватися з дітьми, наприклад, бабусі з дідусями можуть читати казки, розповідати малюкам забавні історії, і навіть чомусь повчати, в будь-якому випадку максимум уваги і спілкування з дорослими принесе користь у розвитку мовних навичок малюків.

2. Часто у малюків-двійнят буває не тільки затримка розвитку мови, а й дефекти вимови. Діти можуть говорити тільки перші склади слів, ковтати закінчення, переставляти склади в словах і слова в пропозиціях, довгий час говорити слова по-дитячому неправильно. Причини цього явища ті ж: брак спілкування з батьками та іншими дорослими, копіювання мови і наслідування один одному. Часто малюки борються за увагу батьків, тому намагаються швидше брата чи сестри встигнути розповісти щось батькам, від цього мова стає швидкою, неясною, з неї починають випускатися склади і слова. У цій ситуації батьки повинні вчити малят терпінню, виховувати в них уміння слухати і не перебивати співрозмовника. Попросіть крихіток заспокоїтися і ясно і чітко по черзі повторити те, що вони хотіли сказати. Якщо малюки перекручують слова, не варто цього розчулюватися, обов'язково повторюйте за ними всі слова, але правильно. Добре використовувати логопедичні вправи, гімнастику для мови, щоб покращувати артикуляцію, вимова звуків і слів. Дітей ні в якому разі не можна ізолювати від суспільства однолітків. Коли інші малюки, наприклад в Садовської групі, будуть говорити правильно, активно, це стимулюватиме двійнят повторювати за ними, а не тільки один за одним. Обов'язково поговоріть з вихователем у дитячому садку про те, щоб до вашим малюкам був знайдений індивідуальний підхід, щоб їх не сприймали як одне ціле, а також обов'язково вводили в коло спілкування інших дітей. Адже і в групі близнюки можуть не звертати уваги на інших діток і грати виключно один з одним. Можна допомогти малюкам розвивати свою індивідуальність, віддаючи їх на різні гуртки, секції. Якщо ближче до школи в мові ваших дітей ще існують дефекти, то потрібно звернутися за допомогою до логопеда. Як правило, до 7-8 років різниця в мовному розвитку близнюків і поодиноко народжених дітей стирається.

3. Часом в парі близнюків одна дитина починає говорити раніше, а інший пізніше і ця різниця в мовному розвитку зберігається надовго. Це може бути пов'язано зі слабкістю одного з малюків ще при народженні з тим, що хтось із діток гірше їв і набирав вагу, іноді труднощі в пологах стають причиною затримки розвитку. Часто це притаманне також різностатевим близнюкам: дівчатка, як правило, починають говорити швидше і активніше хлопчиків. Ця ситуація також вимагає витримки і правильного підходу з боку батьків та оточуючих. Не можна навіть жартома розділяти дітей на «мовчуна» і «базіки», намагайтеся однаково любити малюків і обов'язково говорити їм про це. З мовчазним крихіткою потрібно більше займатися, завжди давати йому можливість висловитися. Навіть якщо більш говіркий близнюк пояснив вам ситуацію або поставив запитання від імені обох, то обов'язково попросіть розповісти і другого малюка про це. Причому кивок або піддакування вас не повинні влаштовувати, домагайтеся від крихти індивідуальних пояснень. Щоб акцентувати увагу на тому, що його слова не просте повторення того, що сказали брат або сестра, виділяйте якусь фразу або слово з його промови, акцентуйте увагу на тому, що після відповіді другої дитини у вас сформувалося повне уявлення про те, що хотіли малюки. Вводите дітей у коло однолітків, радійте і хваліть їх за те, що у них з'являються друзі, обов'язково запрошуйте їх у гості, на дні народження. Чим більше малюки будуть спілкуватися, тим швидше у них налагодиться мова. Не забувайте і те, що потрібно читати з дітьми книги, розучувати вірші, придумувати казки, історії, просити їх розповісти про те, що було в саду, загалом, використовувати будь-яку хвилину і можливість поговорити з малюками.