Як дитину навчити визначати час

Знайомити дитину з поняттям часу, звертати увагу на його властивості можна і потрібно з самого раннього віку. А от чи варто вчити орієнтуватися по годинах дошкільника-питання спірне. Багато фахівців вважають, що до 7 років у дітей слабо розвинене абстрактне мислення, і до кінця малюк цю науку не зрозуміє, так що поспішати не варто. З іншого боку, багато малюків чудово справляються з цим завданням, значить, це можливо. Але все ж куди цікавіше шукати прояви часу у повсякденному житті і звертати увагу малюка на це. Сама природа прийде батькам на допомогу: адже важлива характеристика часу-його ритмічність. День змінюється вночі, весна-влітку. За буднями приходять вихідні, і вся родина разом йде на прогулянку. Спочатку малюк снідає, а потім обідає. Вчора ми були в гостях, а сьогодні гості будуть у нас. Ці речі добре помічає навіть дуже маленька дитина! Адже з ритмічністю малюк добре знайомий: ще до свого народження він чув стукіт серця мами, потім-її колискові, врешті-решт він їсть в певному режимі! Ось це і можна обговорювати з малюком, активно використовуючи слова: спочатку і потім, раніше і пізніше, зараз і потім.

Добре б ще уточнити, що є дії, які ми виконуємо кожен день: спочатку умиваємося, потім снідаємо, потім йдемо гуляти. А є дії послідовні, але не циклічні: баба з дідом спочатку зліпили колобка, потім поклали остигати, потім він втік від них і так далі. Цікаво звернути на це увагу дитини, зрозуміло, пояснивши це доступним йому способом. І ось вже малюк розуміє такі властивості часу як циклічність, ритмічність, послідовність.

Це — лише перший крок в освоєнні поняття часу. Далі необхідно познайомити з дитини з назвами днів тижня, календарем, з циферблатом. Розумніше для початку зробити календар і циферблат самостійно, трохи адаптувавши їх до малюка. Наприклад, для початку циферблату вистачить тільки годинникової стрілки. Але не потрібно поспішати, адже у кожної дитини свій час для розуміння і усвідомлення кожного явища!