Розвиток мови у дітей до року

 

Природа зв'язала одним ланцюжком мова, мислення і дрібну моторику рук. Тому розвиток мовлення дитини до року включає три компоненти: а) спілкування з близькими людьми, б) активне пізнання навколишнього світу; в) розвиток дрібної моторики.

З першого дня розповідайте дитині про те, хто він є, про сім'ю, про рідний дім. Теплі емоційно забарвлені слова в поєднанні з фізичним контактом (погладжування, дотики, обійми) — запорука успішного розвитку мовлення дитини. Подумайте про глухих дітей: вони не можуть говорити, тому що не чують. Дитина повинна постійно чути мову. Співайте пісні, потішки, примовки, розповідайте вірші. Коментуйте кожну свою дію. Чим яскравіше і багатше мова, звернена до малюка, тим швидше відбудеться його старт в людське спілкування. Використовуйте невербальні засоби спілкування: міміку і жести.

Мова — це відповідь на пізнання світу. Спочатку — «знаю», потім — «хочу розповісти про те, що знаю». Активними помічниками інтелекту є зорове, слухове, тактильне сприйняття. Не випадково дитяча кімната завжди кольорова і яскрава. Збагачуйте навколишнє дитини предметне середовище різноманітними враженнями: красивими і виконуваними іграшками, картинками на стінах, яскравим (але не кричущим) текстилем, музикою. Дитяча ручка повинна спробувати на дотик всі можливі матеріали, поверхні, предмети — різної фактури, вузькі і широкі, довгі і маленькі.

Підтримайте маленького дослідника у великому незнайомому світі. Чим більше малюк дізнається, тим краще буде говорити. З 5-6 місяців граємо в «хованки»: «Де мама? Де люстра? Де носик? Куди тато пішов? »Малюк спочатку оченятами, потім жестами, а потім і словами буде« шукати »відповіді на ваші питання.

У відповідь на турботу і мова близьких людей малюк починає з вами спілкуватися. Розвиток мови дитини до року засновано на системі дословесного комунікації. Вона виникає у малюка при емоційному контакті для вираження почуттів. Спочатку крик, потім — гуління (проголошення голосних звуків). Щоб щось повідомити батькам крихітка спілкується поглядами: контактним (Де мама?), Вказівним (Хочу це!), Тим, хто шукає оцінку (Який я?) І з'єднує (Куди пішла мама?). Потім на зміну приходить лепет, а незабаром і перші прості слова. Мама підхоплює будь-який звук дитини, повторює, додає інші звуки і обов'язково хвалить свого малюка.
Масаж пальчиків, ігри з різноманітними предметами (кульками, кубиками, гудзиками), пальчикові лічилки і потешки допомагають розвивати дрібну моторику рук. Нехай дитина рве газету, ліпить з вами з тіста, перебирає квасоля, перекладає ложки, зав'язує шнурочки — пальчики працюють, мова буде розвиватися.

Щоб дитина надалі говорив ясно, чітко, без дефектів розвивайте артикуляційний апарат. Серед російських народних іграшок завжди були свистульки, дудочки. Вони служать прекрасним засобом для тренування дихання, м'язів губ і щік.
Пам'ятайте: тільки любов і турбота близьких людей допоможуть маленькому чоловічкові увійти в світ спілкування! Розмовляйте, спілкуйтеся, читайте!